Aktualności

Informacja, Pesel UKR

Informacja, dotycząca możliwości złożenia wniosku o świadczenie pieniężne za zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy nieposiadającym numeru PESEL.

 

                Z dniem 1 lipca 2022 r. wszedł w życie przepis art. 8 ustawy z dnia 8 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1383), umożliwiający składanie wniosków o świadczenie pieniężne za zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy nieposiadającym numeru PESEL.

                Wnioski - które powinny obejmować okres przed dniem 30 kwietnia 2022 r. - czyli przed wprowadzeniem obowiązku podawania numeru PESEL obywateli Ukrainy -  należy złożyć w okresie 14 dni od dnia wejścia w życie ww. ustawy (do dnia 15 lipca 2022 r.)

Wnioski składa się na formularzu według wzoru wniosku o świadczenie pieniężne za zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z działaniami wojennymi, obowiązującego przed dniem
30 kwietnia 2022 r.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220000608/O/D20220608.pdf

 

Wnioski złożone po 15 lipca 2022 r. nie będą rozpatrywane.

 +

Dodatek Osłonowy

INFORMACJA O DODATKU OSŁONOWYM

Komu przysługuje dodatek osłonowy?

Dodatek osłonowy przysługuje osobie:

- w gospodarstwie domowym jednoosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych nie przekracza kwoty 2100 zł

- osobie w gospodarstwie domowym wieloosobowym, w którym wysokość tak rozumianego przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 1500 zł na osobę

- w przypadku, gdy wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu na osobę przekracza powyższą kwotę, dodatek przysługuje wg zasady złotówka za złotówkę. Oznacza to, że wypłaca się dodatek w wysokości różnicy między kwotą dodatku osłonowego a kwotą, o którą został przekroczony przeciętny miesięczny dochód w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych na osobę. W przypadku, gdy wysokość dodatku osłonowego, ustalona zgodnie z tymi zasadami, jest niższa niż 20 zł, dodatek ten nie przysługuje.

W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku osłonowego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba dodatek ten przyznawany jest wnioskodawcy, który złożył taki wniosek jako pierwszy.

Na potrzeby składania wniosków o wypłatę dodatku osłonowego przyjęto, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego.

Wysokość dodatku osłonowego wynosi rocznie:

  • 400zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
  • 600zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
  • 850zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
  • 1150zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.

Podwyższona kwota dodatku osłonowego:

Jeśli głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest: kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane węglem lub paliwami węglopochodnymi - można otrzymać podwyższony dodatek osłonowy, ale jest jeden warunek takie źródło ogrzewania musi być wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków.


Wysokość podwyższonego dodatku osłonowego rocznie wynosi wówczas:

  • 500zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
  • 750 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
  • 1062,50 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
  • 1437,50 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.

Ustalenie wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu

  • w przypadku wniosku złożonego w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 lipca 2022r. wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu ustalana jest na podstawie dochodów osiągniętych przez członków gospodarstwa domowego w roku 2020 ;
  • w przypadku wniosku  złożonego w okresie od dnia 1 sierpnia do dnia 31 października 2022r. wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu ustalana jest na podstawie dochodów osiągniętych przez członków gospodarstwa domowego w roku 2021.

Do ustalania wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu, z gospodarstwa rolnego przyjmuje się, że z 1 ha przeliczeniowego uzyskuje się dochód miesięczny w wysokości 1/12 dochodu ogłoszonego corocznie w drodze obwieszczenia przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 18 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1256 i 1309), które publikowane jest nie później niż do dnia 23 września każdego roku.

W związku z powyższym w okresie od 1 sierpnia do dnia publikacji obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego tj. nie później niż do 23 września, gmina nie będzie miała możliwości ustalenia wysokości dochodu z gospodarstwa rolnego.

Wniosek składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania.

Wniosek można złożyć:

  • za pomocą środków komunikacji elektronicznej opatrzony podpisem elektronicznym lub uwierzytelnionym przez profil zaufany,
  • w formie papierowej w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Samborcu
  • Przyznanie dodatku osłonowego nie wymaga wydania decyzji. Informacja o przyznaniu dodatku osłonowego może być przekazywana na wskazany przez wnioskodawcę adres poczty elektronicznej.

 

Wypłata i terminy złożenia wniosku o dodatek osłonowy.

Aby otrzymać dodatek osłonowy należy złożyć wniosek do 31 stycznia 2022r. lub do 31 października 2022r.

Wniosek o dodatek osłonowy będzie można składać do 31 stycznia 2022r. Wypłata dodatków zostanie zrealizowana w 2022r. w 2 równych ratach, tj. do 31 marca 2022r. i do 2 grudnia 2022r.

Ci, którzy nie złożą wniosku do końca stycznia 2022r., nadal będą mogli ubiegać się o wsparcie. Wówczas muszą złożyć wniosek do 31 października 2022r. W tym przypadku wypłata 100% dodatku zostanie zrealizowana do 2 grudnia 2022r.

Wnioski złożone po 31 października 2022r. nie zostaną rozpatrzone.

Wniosek o dodatek osłonowy można pobrać w Punkcie Obsługi Klienta w budynku Urzędu Gminy lub ze strony internetowej Ośrodka Pomocy Społecznej w Samborcu

 

W razie pytań prosimy o kontakt pod numerem telefonu:

Ośrodek Pomocy Społecznej w Samborcu

tel: 15 83144 64

 

Wykaz placówek udzielających tymczasowego schronienia osobom bezdomnym

Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego w Kielcach, we współpracy z Wydziałem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, przygotował plakat z wykazem placówek udzielających tymczasowego schronienia osobom w kryzysie bezdomności, funkcjonujących na terenie województwa świętokrzyskiego.

 

Informacja

Ośrodek Pomocy Społecznej w Samborcu informuje, że w dniu 12 lipca 2021 r. od godz 9 do 14 w tut. Ośrodku odbędzie się spotkanie z ekspertem ZUS, który pomoże założyć profil PUE, dzięki któremu będzie można składać wnioski o świadczenie Dobry Start 300+ dla ucznia w formie elektronicznej na platformie Usług Elektronicznych ZUS. Osoby zainteresowane, które będą chciały skorzystać z pomocy pracowników ZUS proszone są o posiadanie następujących danych: adres e-mail, dowód osobisty; dane identyfikacyjne dziecka, na które będzie składany wniosek.

Wnioski o świadczenie DOBRY START będzie rozpatrywał ZUS

Jesteś tutaj: Start START Aktualności