Aktualności

Informacja dotycząca ustalanie poziomu potrzeby wsparcia NOWE ŚWIADCZENIE -ŚWIADCZENIE WSPIERAJĄCE

Od 1.01.2024 r. weszła w życie ustawa o świadczeniu wspierającym. Jego celem jest udzielenie osobom niepełnosprawnym pomocy służącej częściowemu pokryciu wydatków związanych z zaspokojeniem szczególnych potrzeb życiowych.

W celu otrzymania świadczenia wspierającego osoba zainteresowana powinna najpierw uzyskać decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia, którą wydaje Wojewódzki Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Kielcach właściwy dla osób, których miejsce stałego pobytu znajduje się na terenie Województwa Świętokrzyskiego. Decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia będzie mogła otrzymać osoba z niepełnosprawnością, która posiada:

  • ostateczne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności,

  • orzeczenie lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezdolności do pracy lub samodzielnej egzystencji,

  • orzeczenie zaliczające do jednej z grup inwalidów, tj. ważne orzeczenie organu rentowego (ZUS, MSWiA, MON), wydane przed dniem 1 stycznia 1998 r. o zaliczeniu do jednej z grup inwalidów;  ważne orzeczenie KRUS o niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym, wydane przed 1 stycznia 1998 r.

Przy ubieganiu się o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia nie ma znaczenia moment powstania niepełnosprawności, ani rodzaj posiadanego stopnia niepełnosprawności czy grupy inwalidzkiej.

SKŁADANIE WNIOSKU O WYDANIE DECYZJI USTALAJĄCEJ POZIOM POTRZEBY WSPARCIA

Wniosek o ustalenie poziomu potrzeby wsparcia może złożyć:

  1. pełnoletnia osoba z niepełnosprawnościami,

  2. osoba upoważniona do jej reprezentowania

  3. opiekun prawny – w przypadku osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie.

Wniosek można:

  1. WYSŁAĆ ELEKTRONICZNIE poprzez  portal informacyjno-usługowy emp@tia (empatia.mpips.gov.pl);

  2.  WYSŁAĆ POCZTĄ na adres: Wojewódzki Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Województwie Świętokrzyskim, al. IX Wieków Kielc 3, 25 -516 Kielce;

  3.  ZŁOŻYĆ OSOBIŚCIE w Biurze Obsługi Klienta Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego;

  4. Złożyć w Powiatowym Zespole ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Sandomierzu
    ul. Czyżewskiego 1

Formularze wniosków można otrzymać w siedzibie Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności al. IX Wieków Kielc 3, 25 -516 Kielce w Biurze Obsługi Klienta Budynek A parter, pokój nr 3 Budynek B Okrąglak, Pokój nr 9 Budynek C. pobrać ze strony internetowej Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego w Kielcach. W biurze Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Sandomierzu ul. Czyżewskie 1

Do wniosku o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia należy dołączyć wypełniony kwestionariusz samooceny trudności w zakresie wykonywania czynności związanych z funkcjonowaniem. Dodatkowo przedłożyć kserokopię aktualnego i ostatecznego orzeczenia stwierdzającego niepełnosprawność, jeśli natomiast osobę z niepełnosprawnościami reprezentuje osoba upoważniona należy dołączyć upoważnienie do reprezentowania. Należy dołączyć także, jeśli dotyczy, dokument potwierdzający status opiekuna prawnego, kuratora osoby niepełnosprawnej albo osoby reprezentującej ośrodek pomocy społecznej lub centrum usług wspólnych.

Wzór wniosku o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia oraz kwestionariusza samooceny trudności w zakresie wykonywania czynności związanych z funkcjonowaniem (wersja edytowalna plik Microsoft WORD oraz PDF) do pobrania poniżej w załącznikach.

Uzyskanie Świadczenia wspierającego

Po wydaniu decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia, w przypadku uzyskania co najmniej 70 punktów w skali poziomu potrzeby wsparcia osoba niepełnosprawna powinna wystąpić z wnioskiem do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o wypłacę świadczenia wspierającego. Wniosek taki należy złożyć dopiero po uprawomocnieniu się otrzymanej decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia.

Attachments:
Download this file (PPW-K__Kwestionariusz_samooceny_trudnosci_w_zakresie_wykonywania_czynnosci_zwiazanych_z_funkcjonowaniem_.docx)Kwestionariusz DOCX[ ]46 kB
Download this file (PPW-K__Kwestionariusz_samooceny_trudnosci_w_zakresie_wykonywania_czynnosci_zwiazanych_z_funkcjonowaniem_.pdf)Kwestionariusz PDF[ ]707 kB
Download this file (PPW__Wniosek_o_wydanie_decyzji_ustalajacej_poziom_potrzeby_wsparcia_.docx)Wniosek DOCX[ ]151 kB
Download this file (PPW__Wniosek_o_wydanie_decyzji_ustalajacej_poziom_potrzeby_wsparcia_.pdf)Wniosek PDF[ ]341 kB

INFORMACJA DOTYCZĄCA DODATKU OSŁONOWEGO

Od dnia 1 stycznia 2024r weszła w życie ustawa z dnia 7 grudnia 2023 roku o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła.

Wnioski będzie można składać po ukazaniu się Rozporządzenia Ministra Klimatu
i Środowiska w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku osłonowego na 2024 rok.
Dodatek będzie wypłacany za okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r.


Dodatek osłonowy przysługuje w 2024 r.:

1) osobie w gospodarstwie domowym jednoosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r.
o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 390 ze zm.) nie przekracza kwoty 2100 zł, oraz 
2) osobie w gospodarstwie domowym wieloosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r.
o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 390 ze zm.) nie przekracza kwoty 1500 zł na osobę.

Wysokości dopłat w ramach dodatku osłonowego:

  • Jednoosobowe gospodarstwo domowe otrzyma 228,80 zł/286,00 zł* przy założeniu że jej dochód nie przekroczy 2100 złotych,

  • Gospodarstwo 2-3 osobowe otrzyma 343,20 zł/429,00 zł* przy założeniu, że dochód nie przekroczy 1500 złotych miesięcznie na osobę,

  • Gospodarstwo 4-5 osobowe otrzyma 486,20 zł/607,75 zł* przy założeniu, że dochód nie przekroczy 1500 złotych miesięcznie na osobę,

  • Gospodarstwo 6 i więcej osobowe otrzyma 657,80 zł/ 822,25 zł* przy założeniu, że dochód nie przekroczy 1500 złotych miesięcznie na osobę.

Zasada złotówka za złotówkę

W przypadku dodatku osłonowego obowiązywać będzie tzw. zasada złotówka za złotówkę. Oznacza to, że dodatek ten będzie przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego,
a kwota dodatku będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych dodatków osłonowych będzie wynosić 20 zł.

Wniosek

Wnioski o dodatek osłonowy można składać w terminie do 30 kwietnia 2024 roku w Ośrodku Pomocy Społecznej w Samborcu. Wniosek można złożyć również za pomocą środków komunikacji elektronicznej wówczas wniosek musi być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub uwierzytelniony z wykorzystaniem profilu zaufanego. Wnioski o wypłatę dodatku osłonowego złożone po dniu 30 kwietnia 2024r pozostawia się bez rozpoznania.
Wypłata dodatków zostanie realizowana do dnia 30 czerwca 2024r. Przyznanie dodatku osłonowego nie wymaga wydania decyzji. Nieodebranie informacji o przyznaniu dodatku osłonowego nie wstrzymuje wypłaty tego dodatku.

*Kwota dofinansowania uzależniona od źródła ogrzewania

Program Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027 (EFPŻ)

Program Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową

 
 Program Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027 (EFPŻ)

 b_700_96_16777215_00_images_banners_Logo_POPZ.png

O PROGRAMIE

Program Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową (FEPŻ) jest bezpośrednim następcą Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020 (PO PŻ). Opiera się na zapewnieniu osobom najbardziej potrzebującym podstawowej pomocy żywnościowej.

DLA KOGO

Program skierowany jest do osób najbardziej potrzebujących, którzy spełnią następujące warunki:

1. Do pomocy żywnościowej w ramach FEPŻ uprawnia dochód nieprzekraczający 235% kryterium dochodowego określonego w art. 8 ustawy o pomocy społecznej, tj.

  • dla osoby samotnie gospodarującej - w wysokości 776,00 zł x 235% = 1823,60zł
  • dla osoby w rodzinie - w wysokości 600,00 zł  x 235% = 1410,00 zł

2. Spełnianie przynajmniej jednej z przesłanek trudnej sytuacji życiowej, o których mowa w art. 7 ustawy o pomocy społecznej, tj.

  • ubóstwo
  • sieroctwo
  • bezdomność
  • bezrobocie
  • niepełnosprawność
  • długotrwała lub ciężka choroba
  • przemoc domowa
  • potrzeba ochrony ofiar handlu ludźmi
  • potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności
  • bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych
  • trudności w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt. 1 lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013r. o cudzoziemcach, tj. w związku z nadaniem mu statusu uchodźcy i w związku z udzieleniem mu ochrony uzupełniającej
  • trudność w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego
  • alkoholizm lub narkomania
  • zdarzenie losowe i sytuacja kryzysowa
  • klęska żywiołowa lub ekologiczna 

GDZIE UZYSKAĆ SKIEROWANIE

Ośrodek Pomocy Społecznej w Samborcu

Samborzec 43, 27-650 Samborzec

Nowe skierowania obejmujące okres od grudnia 2023r. do października 2024r. wydawane będą przez pracowników socjalnych poszczególnych rejonów na przełomie listopada i grudnia br.
w godzinach:

  • poniedziałek - piątek od 8:00 do 14:00

DODATKOWE INFORMACJE

Szczegółowe informacje na temat FEPŻ dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny
i Polityki Społecznej dedykowanej dla Programu:

Informacja, dodatek węglowy

INFORMACJA

 

W związku z Ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym oraz  wejściem w życie z dniem 17/08/2022 rozporządzenia ws. wzoru wniosku o dodatek węglowy Ośrodek Pomocy Społecznej w Samborcu informuję, że można już składać wnioski  o wypłatę 3000 zł dodatku na zakup węgla.

 

Wnioski można złożyć:

  • za pomocą środków komunikacji elektronicznej opatrzony podpisem elektronicznym lub uwierzytelnionym przez profil zaufany,
  • w formie papierowej w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Samborcu

Wnioski w wersji papierowej będą wydawane od 22 sierpnia 2022 r. w tut. Ośrodku.

 

Oficjalny, aktualnie obowiązujący wzór wniosku o dodatek węglowy został umieszczony bezpośrednio w Rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 16 sierpnia 2022 r. w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku węglowego (Dz.U. 2022 poz. 1712).

 

Jesteś tutaj: Start START Aktualności